Domeinautoriteit

Wat is Domeinautoriteit?

Domein autoriteit is een van de factoren die kunnen bijdragen aan je algehele SEO-ranking. Het is een maatstaf voor hoeveel autoriteit je domein heeft in relatie tot trefwoorden die relevant zijn voor je bedrijf. Hoe gezaghebbender je domein is, hoe hoger je SEO-ranking zal zijn. 

Er zijn een aantal manieren om je domein autoriteit te verhogen, zoals door inhoud van hoge kwaliteit te publiceren, links te bouwen van andere gezaghebbende domeinen, en ervoor te zorgen dat je site mobiel-vriendelijk is. 

MOZ is een bedrijf dat een eigen schaal gebruikt om de ranking van websites te meten. Volgens MOZ loopt de schaal van 0 tot 100, waarbij 100 is gereserveerd voor de hoogst genoteerde websites zoals Google en Facebook. Bedrijven die in het 70-80 bereik zitten zijn onder andere overheidsinstellingen en grote merken als Philips en ING. "Gewone" bedrijven vallen meestal in het bereik 20-30. Hoewel SEO ongetwijfeld belangrijk is, moeten deze rankings in de juiste context worden gezien. Immers, zelfs een klein bedrijf kan succesvol zijn met de juiste aanpak

Hoe hoger je domein autoriteit, hoe groter de kans dat je goed scoort op de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's). Er zijn een aantal factoren die bijdragen aan je domain authority score:

  • De technische kwaliteit van jouw website (technische SEO);
  • Interne linkstructuur;
  • Verwijderen van onnodige of giftige links (of no-index);
  • Tijd. Opbouwen van online reputatie kost tijd;
  • Goede backlinks die bijdragen aan jouw domeinautoriteit;
  • Een goede extensie, bijvoorbeeld (.nl, .de, .com), worden betrouwbaarder geacht dan andere landdomeinen.