Visibility

Visibility is een term die door SEO-specialisten wordt gebruikt om de waarde van het binnenkomende organische verkeer van een website te bepalen en je posities binnen de zoekresultaten. Visibility kan uitgedrukt worden in de volgende waarden: het aantal zoekwoorden waar de website voor rankt, de hoeveelheid traffic, en de geschatte kosten van het organische verkeer wanneer  je dit zou inkopen (bijvoorbeeld via Google Ads).

Het voordeel van deze KPI is dat het de organische groei van een website weergeeft zonder invloed van trend gebonden zoekopdracht hoeveelheden. De ene periode kan men meer opzoek zijn naar je product of content als de andere periode. Mocht je in dat geval minder bezoekers hebben dan ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan het aantal zoekopdrachten in die specifieke periode. Staar je dus niet alleen blind op organische omzet of sessies. En raak ook niet in paniek wanneer je in bepaalde periodes hier een daling in ziet. Zolang je visibility stijgt maak je nog altijd mooie organische stappen!

Update: Ahrefs, een populaire SEO-tool, heeft recentelijk de term "visibility" vervangen door "Share of Voice". Dit is gedaan om de prestaties van een website in zoekresultaten nauwkeuriger te meten. "Share of Voice" geeft namelijk een specifiekere indicatie van hoe populair een website is in vergelijking met concurrenten.

Benieuwd waarom je niet vindbaar bent?

e-book 9 seo hacks
Download gratis 
Verbeterpunten 100% gegarandeerd!