Nofollow
Wat is Nofollow?
Nofollow is een HTML attribuut dat op links kan worden gebruikt om zoekmachines te vertellen deze niet te volgen. Dit is handig als je naar een pagina wilt linken, maar geen linkjuice wilt doorgeven via de link.
Met nofollow vertel je zoekmachines in wezen dat deze link niet belangrijk is en dat ze er geen waarde aan moeten toekennen. Dit kan nuttig zijn als je linkt naar een pagina waarvan je niet wilt dat die een positieve invloed heeft op je eigen ranking.
Nofollow links kunnen ook nuttig zijn voor zoekwoorden. Als je linkt naar een pagina die het zoekwoord bevat waarop je je richt, zal het gebruik van nofollow ervoor zorgen dat de link de andere pagina niet helpt om hoger te ranken voor dat zoekwoord.
Dit kan handig zijn als je wilt voorkomen dat je concurrenten hoger ranken voor een bepaald zoekwoord. In het algemeen zijn nofollow links niet zo waardevol als gewone links, maar ze kunnen nog steeds nuttig zijn in bepaalde situaties.
Wanneer zet je dit in?
Er is aangekondigd dat links in de toekomst minder gewicht in de zoekalgoritmen zullen leggen.
Hoewel alle browsers zeggen dat ze het nofollow attribuut respecteren, zijn er aanwijzingen dat vooral Google deze richtlijn niet altijd volgt.
Wordpress, een populair CMS, past automatisch het kenmerk "nofollow" toe op opmerkingen van gebruikers. Dit betekent dat zoekwoorden in je commentaar niet worden meegeteld door zoekmachines bij het bepalen van de rangorde van je website. YouTube gebruikt ook het "nofollow" attribuut in gebruikerscommentaren. Daardoor ben je onmiddellijk en automatisch beschermd tegen misbruik als je een systeem of platform gebruikt dat het kenmerk "nofollow" toepast op gebruikerscommentaren.
Sommige SEO experts beweren dat bepaalde pagina's op je website, zoals "over ons" en "algemene voorwaarden", zo weinig bijdragen aan je SEO ranking dat je ze net zo goed op nofollow kunt zetten. Zij beweren dat het onwaarschijnlijk is dat deze pagina's zoekwoorden bevatten, dus ze zullen je website niet helpen om hoger te komen in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's).