Keywords
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden (ENG: keywords) zijn de termen die gebruikers intikken in een zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo, enz.
Om ervoor te zorgen dat je klanten je kunnen vinden als ze zoeken op zoekwoorden die betrekking hebben op je bedrijf of diensten, is het belangrijk om die zoekwoorden op de juiste plaatsen op je website te gebruiken. Natuurlijk wil je dit met mate doen en niet gaan keyword spammen. Door zoekwoorden strategisch te gebruiken in de tekst op je website kun je je SEO verbeteren en kunnen potentiële klanten je gemakkelijker vinden.
Een van de snelste manieren om je website door Google bestraft te krijgen is door je inhoud vol te proppen met zoekwoorden. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd, en het betekent dat je een tekst overvol hebt gezet met een bepaald zoekwoord in een poging de zoekmachine rankings te manipuleren. Niet alleen is deze tactiek ongelooflijk duidelijk voor zowel Google als je gebruikers, maar het zal ook leiden tot verkeer van lagere kwaliteit.
Verschillende soorten keywords
Er zijn een aantal varianten, zoals:
- Shorttail keywords;
- Longtail keywords;
- LSI keywords.
Keyword onderzoek
Hoe vind je de juiste zoekwoorden? Nou, je kunt vrij eenvoudig zelf een aantal zoekwoorden voor je branche uitzoeken, door logisch na te denken over de zoekopdrachten die je doelgroep in Google zal gebruiken. Als je zelf in Google zoekt, geeft Google je suggesties (Google Suggest) van woorden waarop vaak wordt gezocht, en je ziet ook LSI-zoekwoorden met aanvullende suggesties onderaan de SERP. Dit onderzoek zou je een goed uitgangspunt moeten geven voor het vinden van de juiste zoekwoorden voor jouw branche.
Er zijn online een aantal verschillende tools voor zoekwoordenonderzoek beschikbaar, zowel gratis als betaald. Deze tools geven je gegevens over het zoekvolume van een zoekwoord, het concurrentieniveau en de geschatte kosten die je per klik (CPC) moet betalen als je op dit woord wilt adverteren in de zoekmachines (Google Adwords). Deze informatie is essentieel om je te helpen de juiste zoekwoorden te kiezen voor je campagne.
Enkele van de populairste tools voor zoekwoordenonderzoek zijn:
- Google Keyword Planner;
- Ubersuggest, en;
- SEMrush.
Experimenteer enige tijd met verschillende tools tot je er een vindt waar je je prettig bij voelt en die de gegevens levert die je nodig hebt om weloverwogen beslissingen over je zoekwoorden te nemen.
Zoekwoorden zijn belangrijk, maar ze mogen je website nooit zodanig domineren dat de leeservaring eronder lijdt. Het doel van zoekwoorden is om mensen zo aangenaam en gemakkelijk mogelijk naar je producten en diensten te brengen, en zoekwoorden mogen dat doel nooit in de weg staan. Onthoud dat de analyse en plaatsing van zoekwoorden slechts een middel is om een doel te bereiken, en dat doel is altijd om het mensen gemakkelijk te maken je producten en diensten te vinden en te gebruiken. Zoekwoorden zijn een essentieel onderdeel van dat proces, maar ze mogen nooit je websiteteksten domineren.
Recentelijk ben ik een betaalbare SEO-tool tegengekomen die het ontzettend makkelijk maakt om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren: Shine Ranker. De tool geeft je zoekwoord suggesties inclusief de moeilijkheidsgraad en potentie. Zodra je jouw ideale zoekwoorden gevonden hebt kun je de relevante content inladen in de content editor. De content editor laat je vervolgens verbeterpunten zien (op basis van de top 10 SERP resultaten) wat je moet veranderen om boven je concurrentie uit te komen!