Mastodon: 10 redenen waarom marketeers, ontwikkelaars en merken zo snel mogelijk Mastodon moeten gaan gebruiken!
19 december 2022 

Mastodon: 10 redenen waarom marketeers, ontwikkelaars en merken zo snel mogelijk Mastodon moeten gaan gebruiken!

Mastodon is een gedecentraliseerd en veilig sociaal netwerk dat gebruikers de macht geeft om hun gedachten uit te zenden en inhoud te delen met anderen over de hele wereld.

In tegenstelling tot andere populaire sociale media netwerken, stelt Mastodon zijn gebruikers in staat hun eigen gemeenschappen te vormen in afzondering, waar ze kunnen communiceren zonder zich zorgen te maken over censuur of blootgesteld te worden aan hatelijke of vijandige omgevingen.

Dit open source platform maakt het aantrekkelijk voor mensen die waarde hechten aan autonomie en privacy op sociale media. Bovendien kan Mastodon bogen op een hoog veiligheidsniveau vanwege het gedistribueerde netwerk, wat betekent dat gegevens niet op één centrale server worden opgeslagen, maar bij elke gebruiker. Dit betekent dat iedereen kan meedoen of zijn eigen Mastodon instance kan beheren, met gebruikersaccounts die horen bij welk knooppunt ze zich registreren. Het ondersteunt ook emoji-reacties en afbeeldingen van plaatsen als Twitter en YouTube, wat de betrokkenheid tussen gebruikers vergroot. Het unieke systeem van "federation" (gemeenschappen verbonden via een open protocol) zorgt ervoor dat gesprekken toegankelijk blijven voor gebruikers om te controleren en te bezitten.

Al met al onderscheidt Mastodon zich van andere grote sociale netwerken als een onafhankelijke en private keuze voor mensen die op zoek zijn naar een veilige ruimte op het web. Bovendien heeft het veel meer mogelijkheden dan de meeste traditionele social media sites, zoals privéberichten, polls, het dempen van andere gebruikers en meer - waardoor gebruikers een betere ervaring hebben en meer controle over hoe ze het platform gebruiken.

Sinds 2016 is het sociale media platform Mastodon beschikbaar voor gebruikers, hoewel het nooit volledig van de grond is gekomen zoals bedoeld. Gemaakt door Eugen Rochko, was het platform bedoeld als een "schonere versie" van Twitter en, met overeenkomsten met Tumblr, waren velen benieuwd hoe goed de eerste iteratie van deze open source software zou presteren.

Early adopters wilden vooral graag profiteren van de onafhankelijke omgeving met beperkte censuur in vergelijking met de systemen van andere grote techgiganten. Helaas bewees het relatieve gebrek aan tractie van de gebruikers uiteindelijk dat het idee niet helemaal aansloeg zoals de makers aanvankelijk bedoeld hadden, maar dat betekent niet dat er geen potentieel is voor verbazingwekkende dingen in petto voor dit microblogging platform in toekomstige updates.

 

Vanuit zakelijk oogpunt biedt Mastodon een enorm rendement op investering. Het open-source platform heeft een ongeëvenaard bereik, waardoor bedrijven zonder extra kosten een veel groter publiek kunnen bereiken dan op andere platforms. Bovendien is er vanwege het gedecentraliseerde karakter geen risico van censuur door gecentraliseerde entiteiten, waardoor bedrijven de kans krijgen om creatievere marketingoplossingen toe te passen. Het biedt ook een mogelijkheid voor bedrijven om invloed op te bouwen en meer erkenning te krijgen in de gemeenschap. Nu er elke dag meer gebruikers op Mastodon afkomen, wordt het steeds moeilijker om dit krachtige sociale media-instrument te negeren als bedrijven op zoek gaan naar nieuwe manieren om zich online te profileren.

 

#1 Mastodon's verkeer stijgt met elke Twitter crisis

Mastodon is in omvang en statuur gegroeid sinds de oprichting als gedecentraliseerd, open-source alternatief voor Twitter. Het recente verbod op het tweeten van links naar Mastodon door de nieuwe eigenaar van Twitter Elon Musk suggereert dat hij zich zorgen maakt dat het een mainstream vervanger wordt. Maar ondanks de bezorgdheid en zelfs met de slechte pers die vaak volgt op stappen van de eigenaar van Twitter, is de realiteit dat veranderingen als deze vaak gevolgd worden door pieken in aanmeldingen bij Mastodon van mensen die zich niet welkom voelen - of ronduit verbannen zijn - op andere platforms. Het zal misschien nooit de aantallen halen van zijn grotere concurrenten, maar Mastodon lijkt hier te blijven omdat velen een gemeenschap zoeken die beter aansluit bij hun opvattingen dan wat er beschikbaar is op andere sociale media websites.


Mastodon gebruikers

Via @MastodonUsers, die de groei van het netwerk volgt

Ondanks de overeenkomsten tussen de groei van Mastodon en andere sociale netwerken is het onmogelijk te weten of Mastodon uiteindelijk op hen zal lijken. Twee dingen zijn echter zeker:

  1. Mastodon zal waarschijnlijk groeien naar tientallen-miljoenen gebruikers de komende jaren;
  2. Het makkelijkste, en de beste manier om volgers en invloed te krijgen is wanneer een netwerk snel groeit.


#2: Het is het gemakkelijkst om een aanhang op te bouwen aan het begin van de groeicurve van een netwerk.

Waarom is het gemakkelijker om een aanhang op te bouwen als de gebruikersgroei hoog is?

Als de gebruikersgroei toeneemt, woekeren de volgers om een paar redenen. Iedereen wedijvert om de eerste volger van de nieuwe gebruiker te zijn. Artikelen duiken op die de meest aansprekende accounts aanbevelen. Bovendien worden kleine netwerken zichtbaarder in perioden van snelle gebruikersgroei, omdat bloggers en journalisten de betrokkenen vroeg in de levenscyclus van het netwerk opmerken.

Naarmate de gebruikers groeien, krijgen influencers meer toegang tot een publiek waar ze hun ideeën of inhoud kunnen evangeliseren. Ondertussen stapelt het beïnvloeden van anderen zich op met meer volgers, waardoor een sneeuwbaleffect ontstaat bij een hoge mate van gebruikersadoptie. Dit kan verklaren waarom zelfs onbekende spelers snel immens populair kunnen worden op snelgroeiende netwerken als Twitter.

 

#3: Er is bijna geen leercurve

Tijdens mijn eerste twee weken op Mastodon maakte ik de 100% beginnersfout om te doen alsof het precies hetzelfde was als Twitter. En weet je wat? Het werkte! De onderdelen die anders zijn, zijn klein genoeg om zonder enige moeite of leren uit te zoeken. Het zijn er zeker minder dan wanneer je een sociaal platform vanaf nul zou leren

Mastodon heeft krachtige functies waar Twitter alleen maar van kan dromen, zoals strengere privacy instellingen, gefedereerde netwerken over meerdere instances, en een afstandsvriendelijker serverbeleid. Bovendien hoeven berichten niet kernachtig of kort te zijn om succesvol te zijn (wat geweldig nieuws is voor degenen onder ons die de voorkeur geven aan lange berichten)

Als je ooit Twitter hebt gebruikt (zelfs maar een beetje), zal de overgang naar Mastodon relatief pijnloos zijn. Er is geen grote leercurve, tenzij je misschien meer wilt weten over de specifieke bijzonderheden van hoe Mastodon werkt, kijk dan even hier!.

 

#4: Als je waarde krijgt van Twitter, krijg je waarde van Mastodon

Met Mastodon moet het opbouwen van een goed gecureerde feed met interessante accounts die je plezier of zakelijke waarde geven je eerste prioriteit zijn - net zoals dezelfde regel geldt voor Twitter! Het tabblad Explore is een geweldige manier om uit te zoeken welke inhoud succesvol is geweest in termen van engagement en versterking op een bepaalde server. Je kunt dit gebruiken als een gelegenheid om inspiratie op te doen voor alles van slimme tweets tot geestige oneliners, afhankelijk van het soort inhoud dat het beste resoneert met je volgers. Met wat creatief experimenteren en doorzettingsvermogen kun je meer mensen bereiken met interessante inhoud en ontdekken welke strategieën het beste werken voor je publiek.


#5: De betrokkenheid per volger is vele malen groter dan bij Twitter

De wonderen van netwerken zijn het duidelijkst te zien in de mate van betrokkenheid die gebruikers op Mastodon krijgen in vergelijking met Twitter. Terwijl het aantal volgers op Twitter groter is, is de kwaliteit van de volgers op Mastodon veel groter.

Het belangrijkste verschil tussen Mastodon en Twitter is dat er minder afleidingen zijn zoals advertenties of algoritmische tijdlijnen - dit zorgt voor meer oprechte betrokkenheid bij gebruikers. Het heeft een bijna 2011-achtige Twitter vibe, maar is nog steeds sterk als het erom gaat gebruikers effectief met elkaar in contact te brengen.

Om echt in het rijk van Mastodon te duiken en te profiteren van deze enorme betrokkenheid is het echter van groot belang dat je inspanningen doet om je account te vermarkten - van websitelinks, nieuwsbrieven en tweets tot Facebook-, Instagram- en LinkedIn-posts. Bovenop deze verhoogde mate van interactiviteit tussen berichten en de tijdlijnen van volgers door het ontbreken van advertenties en een algoritmische tijdlijn die anders is dan op andere bestaande platforms die er nu zijn, heb je met Mastodon echt keuze te over!

 

#6: Het is een goedkope investering met hoog rendementspotentieel

Het opzetten van een Mastodon account is opmerkelijk snel en eenvoudig - het kost maar vijf minuten en je bent klaar om te rocken. Het is echter de moeite waard om er wat extra tijd aan te besteden voor de beste resultaten; jezelf vertrouwd maken met het platform, wat mensen volgen en je mengen in de gemeenschap kost een paar uur, maar deze inspanning wordt beloond met een groot potentieel van je sociale profielen die teruglinken.

Posten vanaf Twitter met Mastodon kan ook in slechts dertig tot negentig seconden - deze efficiëntie maakt Mastodon een ongelooflijk eenvoudige, kosteneffectieve manier om belangrijke adviezen te volgen en te netwerken.

  1. Een back-up voor als het (nog meer) misgaat bij Twitter...;
  2. Toegang tot een nieuw, groeiend, zeer betrokken publiek;
  3. Een kans op dekking, clicks, invloed en bereik.

 

#7: Een steeds groter wordende subgroep van je bestaande Twitter-publiek zal op zoek zijn naar je in Mastodon

In de begindagen van zoekmachine optimalisatie waren velen huiverig om in de praktijk te investeren omdat het nog relatief onbekend was. Een van de duidelijkste argumenten van voorstanders van SEO was dat mensen al op zoek waren naar merken; bedrijven hoefden alleen maar te beslissen of ze wilden dat mensen hen vonden of hun concurrenten. Dit geldt ook voor Mastodon. Nu steeds meer mensen lid worden van Mastodon, zoeken bestaande gebruikers naar accounts van degenen die vroeger op Twitter zaten - in de hoop dat ze snel zullen verschijnen. Het is echter waarschijnlijk dat over een paar maanden de meeste gebruikersnetwerken op Mastodon gevestigd zullen zijn, wat betekent dat het veel moeilijker wordt om extra volgers te genereren.

 

#8: Geen algoritmische tijdlijn betekent geen nadelen van proberen en falen op Mastodon

Als maker van inhoud op sociale media platforms als LinkedIn en Twitter is het gemakkelijk om af te glijden in een vicieuze cirkel van afnemende zichtbaarheid. Post iets met weinig engagement en het algoritme van het platform kan je in een onzichtbare afgrond laten belanden. Soms voelt het alsof je enige optie om weer op te duiken is om meer inhoud met een laag engagement te plaatsen die de cyclus waarschijnlijk niet zal doorbreken.

Er is echter een alternatief: Mastodon!

Dit platform werkt anders dan de meeste andere netwerken, omdat het geen algoritmische feed heeft die je straft voor het niet maken van boeiende inhoud. In plaats daarvan toont de tijdlijn je berichten in chronologische volgorde, waardoor je de vrijheid hebt om nieuwe ideeën uit te proberen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor je account. Er zijn nog steeds regels die gevolgd moeten worden om volgers tevreden te houden, maar het gemiddelde engagementsniveau zal je niet maken of breken zoals op andere platforms.

 

#9: Er is geen betere tijd om te netwerken

Door de groei van dit nieuwe platform is Mastodon een plek geworden waar mensen elkaar eerder helpen dan met elkaar concurreren. Het heeft de energie van een hechte gemeenschap, waar iedereen actief deelneemt aan het mogelijk maken en aanmoedigen van anderen. Dit gevoel doet denken aan het vroege Twitter en Instagram, toen gebruikers het gevoel hadden dat ze deelnamen aan iets bijzonders en ze er op het juiste moment bij moesten zijn voordat het mainstream ging. Helaas duurt dat gevoel niet eeuwig, maar nu is zeker de prime time om lid te worden van Mastodon en ervoor te zorgen dat je gezien wordt voordat de andere lidmaatschappen binnen beginnen te rollen.

 

#10: Het is heel gemakkelijk om lid te worden (ondanks de onhandig ogende homepage)

Hier zijn twee simpele suggesties:

  1. Gebruik deze lijst van regionale Mastodon instances om een kleine, lokale server te vinden die bij je past of deze lijst van meer mainstream/grotere instances met goede moderatie.
  2. Je kunt mijn uitnodiging voor Mastodon.social gebruiken: https://mastodon.social/invite/EknMfxRZ


Go, go, MASTODON!

 

Mastodon


Over de schrijver
Martijn is eigenaar van Beresterk Online Marketing en SEO specialist. Hij helpt bedrijven graag met het inzichtelijk maken van hun website statistieken en online vindbaarheid, middels open en eerlijke communicatie. Op basis hiervan kan de juiste online marketingstrategie gedefinieerd worden met een focus constante resultaten middels zoekmachine optimalisatie.
Reactie plaatsen

Benieuwd waarom je niet vindbaar bent?

e-book 9 seo hacks
Download gratis 
Verbeterpunten 100% gegarandeerd!