Gratis meer bezoekers naar je website, moeiteloos leads via Google verzamelen, en snel de zoekresultaten domineren. Het klinkt ontzettend mooi! In de meeste gevallen wordt geadviseerd om: meta-gegevens te verbeteren, nieuwe content te produceren of linkbuilding toe te passen. Wellicht ondervind je nu dergelijke SEO-werkzaamheden. Helaas is het niet wat je momenteel denkt!
In de afgelopen jaren is in SEO-land veelal de vraag gesteld: waar is de gebruiker nu echt naar opzoek? Het is voor menig marketingbureau of SEO-specialist dé route naar een betere vindbaarheid in Google.
Ik kom op dagelijkse basis veel websites tegen die in de techniek niet geoptimaliseerd zijn voor Google. Veel marketingbureaus en SEO specialisten zien helaas de technische aspecten van het vak over het hoofd, en passen ouderwetse SEO methodes toe.
Loopt jouw website niet helemaal lekker? Verschijnt je website niet of nauwelijks in de zoekresultaten? Heb je geen idee hoe deze presteert in Google? Is er überhaupt nooit aandacht besteed aan de technische kant van je website?
Is een van de bovenstaande vragen bij jou van toepassing? Pak even een stoel en ga rustig zitten voor je verder leest!
Een website die technisch niet in orde is loopt het risico om te dalen in de zoekresultaten van Google.
Nog altijd geen zorgen? Dan moet ik je digitaal een slag op je sodemieter geven!
Je focus ligt waarschijnlijk helemaal verkeerd. Technische SEO is voor een goede vindbaarheid van cruciaal belang. Je kunt de on-page SEO helemaal in orde hebben of de duurste en beste teksten op je website hebben staan, maar als Google je website nauwelijks kan lezen heb je er helemaal niks aan! Daar komt ook nog eens bij dat overige online marketing activiteiten (dus jouw investeringen) niet volledig tot hun recht komen!
Heb ik je nu een beetje overtuigd?
Wil je weten wat dan wel zo belangrijk is aan dit hele verhaal en wat technische SEO precies inhoudt? Je leest het allemaal in dit artikel!
Waarom is technische SEO belangrijk?
Technische SEO focust (zoals de naam doet vermoeden) zich op de technische kant van je website, het daadwerkelijke fundament!
Google houdt van websites die voldoen aan alle technische aspecten. Zeg nou zelf, een aankoop doen bij je favoriete webshop zonder enige moeite is toch heerlijk? Niet alleen bezoekers zoals jij prefereren een goedlopende website, ook Google vind het fijn om in een website te neuzen en zo min mogelijk fouten tegen te komen! Technische SEO focust zich op het verbeteren van het zogeheten crawlbudget van Google.
Waarom is crawlbudget-optimalisatie belangrijk?
Het is belangrijk dat Google zoveel mogelijk indexeerbare pagina’s kan vinden en begrijpen. Het liefst zo snel mogelijk zodat nieuwe pagina’s die je hebt aangemaakt op kort termijn opgepikt worden.
Ik hoor heel vaak dat bedrijven en ondernemers kiezen voor andere marketing strategieën omdat SEO op korte termijn niets oplevert, en veel te lang duurt voor er resultaten geboekt worden.
Ik kan je mededelen dat deze opvatting enorm achterhaald is, en dat je met SEO wel degelijk op korte termijn succes kan boeken!
Zoals eerder aangegeven wordt er in mijn ogen, door SEO-specialisten en marketingbureaus, te weinig aandacht besteed aan het optimaliseren van het crawlbudget, en dus de technische SEO van websites. Een enorm gemiste kans, vooral wanneer er stevige SEO investeringen tegenaan gesmeten worden. Je hebt er uiteindelijk vrij weinig aan wanneer de techniek niet op orde is!
In dat geval kan Google je website minder efficiënt crawlen en besteed het haar tijd aan bepaalde secties van je website die niet belangrijk zijn voor de vindbaarheid. Dit resulteert dat secties die wel belangrijk zijn onontdekt blijven of geen aandacht verdienen. Je verspilt dan letterlijk het crawlbudget.
Daarom ga ik je, in het resterende deel van dit artikel, een vijftal tips geven die in mijn ogen belangrijk zijn voor een goede technische SEO basis.
Wat zijn de technische voorwaarden voor een Google-proof website?
Als het goed is, weet je nu een beetje wat het crawlbudget is en hoe Google te werk gaat. maar bovenal: waarom het van belang is om de techniek van je website te optimaliseren.
Genoeg gekletst, we gaan over naar een aantal tips die je meer inzichten zal geven.
Tip #1: Controleer de domeinversies van je website
Wat voor website of domeinnaam je ook hebt, er bestaan in totaal 4 versies van je domein:
http://[jouwdomeinnaam]
https://[jouwdomeinnaam]
http://www.[jouwdomeinnaam]
https://www.[jouwdomeinnaam]
Zoals je hierboven kunt zien bestaat je domein uit een http en https versie, daarbij nog eens een www en non-www variant. Je vraagt je natuurlijk af wat dit te doen heeft met de technische kant van je website. Heel simpel: er is slechts 1 domein waar je website daadwerkelijk op staat, de andere drie moeten hiernaar doorverwijzen.
Om je verder een hoop technische informatie te besparen heeft het verschil tussen http & https met een stukje veiligheid te maken. De ‘s’ (in https) staat voor secure wat betekent dat data-overdracht van een bezoeker (transacties en verdere gevoelige informatie) beveiligd is. Ik raad je aan om ten alle tijden te kiezen voor https, Google beloont namelijk beveiligde websites.
Hoe kun je zien of je een http website hebt?
Simpel, toets de http:// versie van je website (www of non-www) in zoekbalk, je ziet dan meteen bovenin of je website beveiligd is of niet.
Is je website niet beveiligd? Stap dan zo snel mogelijk over naar https! Heb je wel https en zie je een slotje? Goed bezig! Zie je beiden? Dan bestaat er een grote kans dat er twee versies van je website online staan. Dit betekent dat beide versies door Google gecrawld en geïndexeerd worden. Beide versies komen dan terug in de zoekresultaten. Dit wil je natuurlijk voorkomen omdat de aandacht van de zoekmachine niet volledig naar de juiste versie uitgaat!
Tip #2: Check de snelheid van je website
Weet je zeker dat je website snel is? Waarschijnlijk heb je dit enkel getest in je thuisomgeving of op je mobiel 4G (5G). Echter, is dit niet representatief voor de gebruikerservaring van anderen. Er is niets zo vervelend dan een trage website. Met het hedendaagse drukke leven wat we leiden hebben we doorgaans geen geduld en moet alles snel. Zo ook het verkrijgen van informatie of het bestellen van een product. Website snelheid is iets waar, bij de bouw van een nieuwe website, niet goed op wordt gelet.
Website snelheid is voor Google een cruciale ranking factor. De snelheid van een website staat evenredig met gebruikerservaring. Niet alleen bezoekers profiteren van een snelle website, het draagt ook bij het crawlbudget van de Google-bot.
Hoe snel moet een website zijn?
Uit onderzoek blijkt dat bezoekers je website beginnen te verlaten bij een pagina laadtijd van 2,5 seconden of hoger. Het verlatingspercentage staat sterk in relatie met de snelheid van je website:
Bron afbeelding: Measureworks
Websites zijn er in verschillende vormen en maten. De snelheid hangt heel erg af van de servers, instellingen, CMS-systeem, complexiteit, CSS, Javascript, maar ook afbeeldingen en andere websites functionaliteiten. Mijn persoonlijke mening hierover is dat je als website-eigenaar altijd moet streven naar een zo hoog mogelijke website snelheid! Dit klinkt een beetje cliché, maar het is in de praktijk lastig om een de snelheid te optimaliseren omdat het aan zoveel factoren kan liggen waar je als eigenaar of marketeer zijnde niet altijd toegang of controle tot hebt.
Kijk eens met een kritisch oogpunt naar je website. Ben je verliefd op je eigen website? Vraag dan eens iemand van buitenaf om te kijken. Deze persoon weet vaak door alle toeters en bellen heen te kijken en te filteren wat echt belangrijk is. Snelheid optimalisatie zit hem vaak in de overbodige elementen van je website!
De volgende tools zijn prima om een indruk te krijgen van je website snelheid:
Tip #3 Check je Robots.txt bestand
Robots.txt is een tekstbestand met richtlijnen voor de Googlebot. Simpelweg een ‘tekstbestand’ klinkt oneerbiedig en doet geen eer aan de macht ervan. Robots.txt geldt als hoofdbestand in de taal van een Googlebot wat belangrijke instructies bevat. Deze instructies kunnen bijvoorbeeld zijn, het wel of niet betreden van een specifieke pagina of sectie van je website.
Als het goed is heeft elke website een Robots.txt bestand. Deze is makkelijk te vinden, toets simpelweg achter de URL van je website: www.jouwdomein.nl/robots.txt.
De meeste websites zijn voorzien van een Robots.txt bestand, deze staat ook vaak standaard-ingesteld bij het afleveren van een website. Kun je geen Robots.txt bestand vinden? Dan is dit absoluut geen goed teken! Heb je er wel eentje, maar staan er slechts twee regels in? Ook geen ramp, maar onthoudt dat het optimaliseren van dit bestand uiteindelijk voor een beter crawlbudget kan zorgen!
Dit hoort zich wellicht niet zo spannend aan, maar wees gewaarschuwd: kleine foutjes in je Robots.txt kunnen catastrofale gevolgen hebben voor je website.
Tip #4: Check je XML sitemap
Een sitemap is ook van belang voor de bevordering van het crawlbudget. Het is eigenlijk een lijst met aanbevelingen. Deze aanbevelingen worden in de vorm van website URL’s gepresenteerd. Je beveelt eigenlijk de belangrijkste pagina’s bij de Googlebot aan. Sitemaps worden soms voor het gemak geautomatiseerd en kunnen tot 50.000 URL’s bevatten! Ik durf te wedden dat je website niet zo heel groot is.
Toch is het van belang om hier eens naar te kijken. Ik zie geregeld sitemaps (ook kleine) die vaak URL’s bevatten die er niet in horen of incompleet zijn! Zonde… een sitemap is namelijk ook van belang bij een efficiënt crawlbudget. Zie het als aanbevelingen van familie voor je vakantiebestemming, die op het moment dat je daar bent niet meer van toepassing zijn. Je wilt net als de Googlebot niet voor een teleurstelling komen te staan!
Tip #5: Controleer op 404-pagina’s
De laatste tip is geen onbekende. Pagina’s die niet meer bestaan zijn echte dooddoeners voor je website bezoekers als ook voor de Googlebot. En je hebt ze gegarandeerd! Een 404-pagina’s kunnen redelijk makkelijk ontstaan wanneer je website niet goed gemanaged en tegelijkertijd onderhouden wordt. Wellicht wil je een pagina verwijderen om een bepaalde reden, dat is geen probleem. Echter, wanneer je ergens op je website nog een intern linkje hebt dat naar die pagina doorverwijst kunnen zowel de Googlebot als een websitebezoeker op een 404-pagina belanden.
Het is dus zaak om dit goed na te lopen en zoveel mogelijk van dit soorten fouten eruit te filteren. Wanneer je dit niet consequent doet dan wordt je website na verloop van tijd een rommeltje. Dit gaat vaak gepaard met een onsamenhangende websitestructuur. Een doolhof aan dit soort verwijzingen beïnvloed het crawlbudget enorm negatief. Het is ook niet bevorderend dat website bezoekers vanuit de Google resultaten (SERP) op een 404-pagina terechtkomen. dat is namelijk een catastrofe voor de rankings binnen Google.
Het kan altijd voorkomen dat een websitebezoeker zich vertypt of dat zich toch ergens een klein foutje bevindt. Niet echt een probleem. Laat je 404-pagina op een ludieke manier optimaliseren zodat de klant verder kan navigeren op je website:
Gefeliciteerd! Je hebt het tot hier geschopt! Je hoofd zal hoogstwaarschijnlijk op ontploffen staan.
Ik hoop dat deze tips je een breder beeld hebben kunnen geven over wat echt belangrijk is voor een goede vindbaarheid van je website buiten de standaard on-page SEO optimalisaties waar doorsnee marketeers je mee doodgooien!
Mocht je er onverhoopt zelf niet uitkomen, neem dan even contact met mij op. Ik help je enorm graag verder aan een betere business!
Vond je dit artikel interessant? Of juist moeilijk en te diep van materie? Laat het even weten middels een reactie hieronder! Mijn missie is om jou namelijk te voorzien van waardevolle informatie en ik hoor daarom graag waar jij eventueel tegenaan loopt!
Enorm bedankt voor de tijd en moeite die je genomen hebt topper!