Keyword Stuffing

Wat is Keyword stuffing?

Keyword spamming, ook bekend als keyword stuffing, is een veel voorkomende praktijk onder online marketeers en SEO-specialisten. Het idee is eenvoudig: door een tekst overvol te zetten met een bepaald zoekwoord, kun je je kansen vergroten om hoger te scoren in de resultatenpagina's van zoekmachines.

Deze praktijk wordt echter vaak afgekeurd door zoekmachines, en kan leiden tot sancties of zelfs verboden. Dus wat is precies zoekwoordspamming? En hoe kun je het vermijden?

Zoekmachines gebruiken algoritmes om de kwaliteit van de inhoud van je website te bepalen, en zoekwoorden zijn een van de factoren waarmee ze rekening houden. Als je zoekwoorden in je tekst stopt zonder rekening te houden met context of betekenis, zul je een rode vlag veroorzaken voor zoekmachines, wat zal resulteren in een lagere ranking. Met andere woorden, offer geen kwaliteit op omwille van zoekwoorden. Gebruik ze spaarzaam en alleen als ze zinvol zijn. Je lezers zullen je dankbaar zijn, en je website zal er op de lange termijn beter van worden.

Nadelen en Google penalty

Het maakt je inhoud niet alleen moeilijker te lezen, maar het kan ook je SEO-score schaden. Google bestraft sites die aan keyword stuffing doen, dus het is belangrijk om zuinig om te gaan met keywords en ze alleen te gebruiken als ze op een natuurlijke manier in de tekst passen. Richt je daarnaast op het maken van inhoud die interessant en boeiend is. Uiteindelijk moet het doel zijn om inhoud te maken die waarde biedt aan de lezer, niet alleen aan de algoritmen van Google.

Richtlijnen van Google

In de Google Search Console software geeft Google richtlijnen voor het overmatig gebruik van zoekwoorden. Je kunt Search Console gebruiken om de prestaties van je website in Google te volgen en te verbeteren.

Voorbeelden van keywordstuffing

  1. Lijsten telefoonnummers zonder significante toegevoegde waarde
  2. Blokken tekst met steden en provincies waarvoor de webpagina in aanmerking probeert te komen
  3. Het zo vaak herhalen van dezelfde woorden of woordgroepen dat dit onnatuurlijk klinkt, zoals:

Google geeft deze tekst als voorbeeld van keyword spammen:

We verkopen op maat gemaakte humidors voor sigaren. Onze op maat gemaakte humidors voor sigaren zijn handgemaakt. Als u graag een op maat gemaakte humidor voor sigaren wilt kopen, neemt u contact op met onze specialisten op het gebied van op maat gemaakte humidors voor sigaren via custom.cigar.humidors@example.com.

Black Hat SEO

In de loop der jaren hebben slimme mensen tal van trucs toegepast om meer zoekwoorden in hun inhoud te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een lijst met relevante zoekwoorden onderaan de website of zelfs een stuk inhoud in een witte kleur op een witte achtergrond. Je bezoeker kan deze tekst dan niet lezen, maar Google (in de broncode) wel.

Als het gaat om SEO zijn er twee verschillende benaderingen die bedrijven kunnen volgen: white hat SEO en black hat SEO. White hat SEO verwijst naar de technieken die in overeenstemming zijn met het beleid en de normen van Google, terwijl black hat SEO trucs en praktijken inhoudt die deze richtlijnen schenden.

Bedrijven die zich bezighouden met black hat SEO doen dat op eigen risico, omdat ze het risico lopen bestraft of zelfs verbannen te worden uit de zoekresultaten van Google.

“A SEO Expert walks into a bar bars tavern alehouse pub public house alcohol beer liquor whiskey…” - Tom Walsham

Keywords goed verwerken in je website

De beste manier om te schrijven voor het web is te richten op het maken van inhoud die leesbaar en nuttig is voor bezoekers. Door een prettige leeservaring te bieden, is de kans groter dat je bezoekers vasthoudt en een hogere ranking van Google krijgt.