Als je op zoek bent naar een marketingbureau om je bedrijf te helpen groeien, is het belangrijk om goed op te letten. Er zijn namelijk veel bureaus die hun Google Partner status misbruiken om klanten te misleiden en te overtuigen dat ze goede SEO werkzaamheden kunnen uitvoeren. Maar wat is een Google Partner eigenlijk en waarom heeft het niets met SEO te maken? In dit artikel geef ik antwoord op deze vragen en meer.
Wat is een Google Partner?
Een Google Partner is een bureau of individu die voldoet aan de eisen van Google om Google Ads (SEA) werkzaamheden uit te voeren voor klanten. Dit betekent dat ze zijn getraind en gecertificeerd door Google om op een professionele manier Google Ads campagnes op te zetten en te beheren. Getraind door Google klinkt een beetje overweldigend: het betreft een online programma waar men basis trainingen kan volgen. Een Google Partner krijgt toegang tot extra hulpmiddelen en ondersteuning van Google, waaronder trainingen, workshops en technische ondersteuning. Google Partner-status heeft echter niets te maken met de kwaliteit van SEO-werkzaamheden.
Hoe wordt je een Google Partner?
Om een Google Partner te worden, moet je voldoen aan bepaalde eisen, zoals het beheer van een bepaald advertentiebudget, het hebben van gecertificeerde Google Ads professionals in het team en het behalen van de vereiste examens en prestatiecriteria. Als je aan deze eisen voldoet, kun je jezelf of je bureau aanmelden voor het Google Partner programma.
Vereisten voor het behalen van een Google Partner badge:
- Bedrijfsprestaties: om een Google Partner badge te behalen, moeten de campagnes ingesteld worden met Google Ads voor een optimale weergave. Het is belangrijk dat de optimalisatiescore 70% of hoger is. Deze score kan worden verbeterd door acties uit te voeren die onder het tabblad ‘Aanbevelingen’ staan;
- Uitgaven: daarnaast moet er gedurende negentig dagen €20.000,- aan uitgaven worden gedaan, in plaats van de gebruikelijke €10.000,-. Op deze manier kan het bedrijf aantonen dat het actief genoeg is;
- Certificering: verder is het belangrijk dat ten minste de helft van alle in aanmerking komende werknemers van een bedrijf de Google Ads-certificering behaalt. Als beheerder of met standaard toegang tot het Google Ads-manageraccount kom je in aanmerking voor een Google Partner badge.
De voordelen van een Google Partner?
Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het zijn van een Google Partner. Het belangrijkste voordeel is dat je toegang krijgt tot extra hulpmiddelen en ondersteuning van Google, wat kan helpen om je klanten beter van dienst te zijn en je bedrijf te laten groeien. Bovendien kunnen Google Partners deelnemen aan het Google Partner badge-programma en deze badge op hun website plaatsen om aan te tonen dat ze voldoen aan de eisen van Google.
Foutief gebruik Google Partner badge door Marketingbureau's
De Google Partner-badge wordt vaak geassocieerd met enkele veelvoorkomende misverstanden. Veel mensen denken ten onrechte dat als een marketingbureau deze badge heeft, ze automatisch goed zijn in SEO. Dat is echter niet het geval. De Google Partner-badge wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan specifieke criteria met betrekking tot Google Ads (SEA). Het heeft dus niets te maken met SEO.
Helaas maken sommige marketingbureaus misbruik van deze verwarring en beweren ze dat ze uitstekende SEO-diensten kunnen leveren simpelweg omdat ze Google Partner zijn. Dit is misleidend en kan leiden tot teleurstelling bij klanten die SEO-resultaten verwachten die het bureau niet kan waarmaken.
Misverstanden Google Partner badge
Laten we beginnen met de misverstanden. Deelname aan het Google Partner programma kan leiden tot misverstanden, zoals het onterecht voeren van het logo door bureaus die lid zijn, terwijl dit niet is toegestaan. Het is dus belangrijk om goed te begrijpen wat de vereisten zijn om de badge te mogen dragen.
Misbruik van de Google Partner-badge
Misbruik van het Google Partners-logo is een ernstige zaak. Bedrijven die opzettelijk en bewust het logo onterecht promoten, schenden de regels en ondermijnen het vertrouwen van hun klanten. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de kwaliteit van het logo, maar heeft vooral een negatieve invloed op het vertrouwen dat klanten in hen stellen. Het is van cruciaal belang om te beseffen dat sommige bedrijven het Google Partners-logo op hun website promoten zonder daadwerkelijk een Google Partner te zijn.
Misleiding rondom de Google Partner-badge
De bezorgdheid over misleiding is even groot als die over misbruik, omdat soms de onwetendheid van klanten over Google Partners wordt uitgebuit. Dit leidt tot verkeerde informatie en zelfs een volledig verkeerd beeld voor de klanten.
Voorbeelden van Google Partner Badge misleiding
Er zijn helaas veel voorbeelden van marketingbureaus die hun Google Partner-status misbruiken voor SEO-werkzaamheden. Een veelvoorkomende truc is om te beweren dat de Google Partner-badge een garantie is voor goede SEO-resultaten. Dit is simpelweg niet waar. Andere bureaus gebruiken de Google Partner-badge als lokkertje om klanten te verleiden, maar leveren vervolgens geen goede SEO-werkzaamheden.
Het bovenstaande voorbeeld legt duidelijk een verband tussen het Google Partnerschap en SEO-activiteiten. Voor een leek in SEO en andere facetten van Online Marketing, kan dit tot verwarring leiden. Hieronder volgt een ander voorbeeld waarin geen directe of indirecte verwijzing naar deze termen wordt gemaakt:
Even naar onder scrollen...
Het is namelijk de afbeelding die een indirecte link legt met het Google Partnerschap. Op de afbeelding zie je namelijk een bank met drie kussentjes die de tekst ‘Google Partners’ bevatten. Dit is prominent aanwezig en kan een relatie leggen tussen SEO en Google Partner. Dat is niet helemaal juist en ook een beetje verstopte promotie!
Zo kunnen we nog wel even doorgaan…
Hierboven schrijft iemand een blog die, naar mijn idee, niet helemaal op de hoogte is van de betekenis van het Google Partnerschap. Het zijn van een Google Partner heeft alles te maken omtrent Google Ads en niet overige Google tools.
De volgende ‘agency’ benadrukt ook dat het Google Partnerschap betrekking heeft met meerdere Online Marketingdiensten:
Zij leggen ook, niet geheel transparant overigens, de link tussen Google partner Batch en Google Ads. Maar in het begin van de tekst spreken zij wel over SEO optimalisatie. Een impliciete manier dus!
Het volgende marketingbureau maakt ook op een creatieve manier misbruik van de Google Partner Badge:
Hierboven wordt op een hele expliciete manier de link gelegd tussen Google Partnerschap en SEO. Helaas ben je ervaren in het runnen van campagnes binnen Google Ads, en niet betreft overige disciplines binnen Online Marketing!
Hier zijn een aantal voorbeelden van bedrijven die duidelijk een link leggen tussen Google Partnerschap en SEO en hierbij geen link leggen naar Google Ads:
En nog een...
En nog een...
Het mooiste en meest expliciete voorbeeld heb ik hieronder speciaal voor je bewaard
Even inzoomen!
Deze gasten willen wel heel erg graag weten dat zij een schouderklopje verdienen...
Met een aantal Google Ads accounts in beheer haal je redelijk laagdrempelig een Google Partner Badge binnen! (In bijna alle gevallen betaald de klant namelijk de directe advertentiekosten, verzamel een aantal accounts en betalen maar)!
Dit bedrijf wilt tevens ook ‘heersers van vindbaarheid’ genoemd worden (cringe). Ik noem hun eerder ‘koningen van misleiding’ want een meer misselijkmakend en narcistisch-ogende pagina ben ik tot op heden nog niet tegengekomen…
Daarnaast geven zij aan experts te zijn in de ogen van Google op het gebied van Online marketing dankzij het partner programma. Ik moet er bijna van ...
Wat kun je doen om misverstanden, misbruik en misleiding te voorkomen?
Het is belangrijk om goed te controleren of een bedrijf daadwerkelijk Google Partner is, voordat je met ze in zee gaat. Zo voorkom je misleiding en ben je verzekerd van de expertise van een Google Partner. Daarnaast is het verstandig om jezelf goed te verdiepen in de vereisten om de badge te behalen, zodat je precies weet wat je kunt verwachten van een 'Google Partner' bedrijf.
Hey agencies! All of you... be transparent!
Als marketingbureau is het belangrijk om transparant te zijn over de betekenis van de Google Partner-badge en wat deze wel en niet betekent. Als je deze badge gebruikt om klanten te werven, wees dan duidelijk over waarvoor de badge staat en waarvoor niet. Dit voorkomt misverstanden en teleurstelling bij klanten.
Als klant opzoek naar een Marketingbureau? Stel eerst kritische vragen...
Als klant is het belangrijk om te weten wat je precies kunt verwachten. Als een marketingbureau de Google Partner-badge gebruikt om goede SEO te claimen, vraag dan door en onderzoek hoe goed het bureau daadwerkelijk is in SEO. Vraag naar referenties en eerdere resultaten, en kies niet alleen op basis van een badge.
Kritische vragen bij het zoeken naar een SEO-bureau
Als je op zoek bent naar een SEO-bureau, zijn er een aantal kritische vragen die je kunt stellen om te bepalen of het bureau betrouwbaar is en goede resultaten kan leveren:
- Wat is jullie aanpak op het gebied van SEO?
- Kunnen jullie referenties geven van eerdere klanten en resultaten?
- Hoe meten jullie de resultaten van jullie SEO-werkzaamheden?
- Hebben jullie klantreferenties?
- Mijn favoriet: gebruiken jullie Screaming Frog voor SEO-technische optimalisaties?
Wanneer het antwoord op de laatste vraag een 'nee' is kun je naar mijn mening direct verder zoeken...
Door deze kritische vragen te stellen, kun je ervoor zorgen dat je met een betrouwbaar SEO-bureau werkt dat jouw bedrijf kan helpen groeien.
Conclusie
De Google Partner-badge is een belangrijke erkenning voor bedrijven die zich willen onderscheiden als experts op het gebied van Google Ads. Helaas bestaat er ook misverstanden, misbruik en misleiding rondom deze badge. Door goed te controleren of een bedrijf daadwerkelijk Google Partner is en jezelf te verdiepen in de vereisten, kun je deze problemen voorkomen.
Het is belangrijk om te onthouden dat de Google Partner-badge geen garantie is voor goede SEO-resultaten. Als een marketingbureau deze badge gebruikt om goede SEO te claimen, moet je kritisch zijn en verder onderzoeken hoe goed het bureau daadwerkelijk is in SEO.
P.s. voor alle catfish marketingbureau's: